site stats

Superboetes in Leuven

Terzake maakte er een mooie reportage over:

      
Geschreven door Ewoud

9 Reacties

  1. Life is a dance

    Grappig, hoe die fietser dan al fietsend vertrekt en toch nog afstapt 🙂 In ieder geval: de politie mag zich daar gerust met wat andere dingen gaan bezig houden. Ik zou me doodschamen moest ik als flik daar moeten werken.

  2. Lime

    Eergisteren mijn allereerste boete ooit gekregen… een stukje gefietst in, jawel, de Vanderkelenstraat.

    Ach, wie als student geen boete voor fietsen heeft gehad, heeft niet gestudeerd (of alleszins toch niet in Leuven 😉 ).

  3. Marco

    En dan staan die flikken daar nog zo stoer… ’t is gelijk dat ene meisje zegt: “niet betalen en dat ze hun met iets nuttig bezighouden”
    Wat die ene flik dan zegt van dat een automobilist die geflitst is zou zeggen dat ze hun moeten bezighouden met fietsers die in wandelstraten rijden lijkt mij toch ook maar een antwoord om een antwoord te hebben. Ik heb dat toch nog nooit gedacht. Mij storen die fietsers niet (ze rijden nog niet eens 10 per uur)

  4. lucie

    Het is wel waar dat fietsen in de Vanderkelenstraat en de Dietse straat op bepaalde momenten van de dag levensgevaarlijk is, en dan zijn die boetes gerechtvaardigd. Maar om daar echt hele dagen een politieagent te zetten (zo lijkt het uit dit filmpje) is gewoonweg belachelijk. Maar het meisje dat zegt “ik wil wel een dag in de bak zitten, ik betaal die niet” dat is dus ook belachelijk. Overtreding is overtreding.

  5. pelardo

    mss moeten ze de keuze laten: vijftig euro of een dag (12u) in de bak.

    Dan hebben we dat gelijk ook eens gedaan.

    Ik weet dat ze er staan om boetes te schrijven in de Vanderkelenstraat, maar kan het vaak niet laten toch te fietsen. Als er echt nul komma nul volk is, is dat volgens mij veilig.

    Nu, de wet grijpt in waar ingegrepen moet worden. Zo leerde ik in Leuven ook te wachten voor een rood licht als voetganger…

  6. Wouter VdH

    Zitten we bij mijn weten hier in België niet met een tekort een gevangenissen, dus ook cellen, waardoor die optie een beetje moeilijk wordt? Ik begrijp de frustratie als je zo’n boete krijgt wel. Maar het feit is u begaat een overtreding, en daar voor moet je nu eenmaal betalen als je gepakt wordt. En al dat gejangel toch, waarom de Vanderkelenstraat willen nemen als je in de straat 20 m verder (met uitgang Fnac, kan nu ff niet op de naam komen) wel gewoon mag fietsen? Waarom daar in Diestsestraat naar beneden rijden als je weeral 20m ervoor of erna reglementair mag fietsen? Dat noem ik gewoon lui zijn en daarne een beetje komen zagen als ze je pakken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik voor die belachelijke controles ben heel de tijd. Ik zit op kot in de Schrijnmakersstraat, en daar is het elke weekdag tijdens het studentenjaar van middernacht tot ’s morgends vroeg geroep, ambras en de lokale sport bestaat erin alles hier kapot te stampen zoals fietsen en vuilzakken. Dit elke week elke weekdag opnieuw, allemaal dankzij het grootste boerencafe van Leuven, den boule! De politie is hier zogezegd van op de hoogte en patrouilleert hier elke nacht meermaals, zeggen ze. Ik heb hier nog nooit ook meer één agent gezien. Is dit niet iets nuttiger dan in een straat fietsers gaan tegenhouden, waar dan klaarblijkelijk zelfs nog nooit een ongeval is gebeurd?? Ipv stomme camera’s op de oude markt zouden ze zich daar ook beter eens wat meer laten zien. Maar ja wie zijn wij zeker?

    Alleszins ben ik dus van mening dat er veel nuttigere dingen bestaan dan deze controles. Toch mogen ze van mij gerust verder doen en de boetes blijven behouden. Het is gewoon een systeem dat werkt, hoeveel mensen ik al niet ken die sonds hun boete niet meer zonder licht rijden of in de verkeerde/verboden straat/richting. Men raakt zo’n mensen nu eenmaal alleen in hun portemonnee, tis spijtig maar het is de waarheid.

  7. pj

    Dit krijg je dus met socialisme. Zware boetes, overdreven controle, en de opbrengst gaat naar de staat, terwijl het officieel de voetgangers zijn die nadeel ondervinden.

    De enige aanvaardbare manier om deze inbreuk op de vrijheid en de bijhorende boetes te hebben is:
    1. De mensen laten stemmen of fietsen in die straten effectief de vrijheid van anderen schaadt. Geef iedereen een online account en stemrecht, geen plicht. Stem per issue, niet per verkiezing/programma. Directe democratie is mogelijk dankzij internet, ook in grote ‘staten’. Als meer dan 50% boetes wil ga je naar de volgende stap:
    2. Laat iedereen stemmen over hoeveel inbreuken aanvaardbaar zijn. Neem het bedrag dat >50% aanvaardaar vindt. Bvb 4 stemmen: 0 inbreuken, 2 inbreuken, 3 en 28. Wet wordt dat je max 3 keer mag fietsen.
    3. Geef iedere Belg in zijn online account een subrekening met ‘vergoeding voor inbreuk op uw vrijheid als voetganger: fietsers’. Iedere Belg heeft een aantal token (zijn recht op vrijheid = recht van vrijwaring van de inbreuk erop) en kan dit verhandelen op de beurs tegen de prijs die hij aanvaardbaar vindt voor de inbreuk. Het aantal tokens? Hoeveel er gestemd is in stap 2. Eenmaal dit er is doe het volgende:
    4. Doe een openbare aanbesteding voor het controleren van de inbreuk op de vrijheid (gestemd door het volk), in dit geval fietsers op voetgangers. Bedrijven bieden in percentage van de omzet gegeneerd. Laagste bod wint.
    4. Overtreders moeten 1 extra token kopen op de beurs (verplicht) als ze gepakt worden door het controlebedrijf. Eerste keer (keren) kunnen ze hun eigen token(s) gebruiken, want iedereen heeft recht op zijn deel van de inbreuken. De prijs van de boete is bepaald door de mensen, de markt. Zal dus automatisch de grootte van de inbreuk weerspiegelen.
    5. Een % van die aankopen wordt dus gestort naar het controlebedrijf, zoals overeengekomen in de openbare aanbesteding.
    6. De rest van het geld gaat dus naar de medeburgers die verkopen in die bepaalde transactie.

    DIT is de manier als je echt een ‘marktexternaliteit’ wil oplossen. Staatskassen gaan spijzen voor het hogere sociale ideaal is pure volksmanipulatie. Het systeem hierboven garandeert dat enkel essentiele zaken aangepakt worden en dat als bepaalde belangengroepen erin slagen om marginale problemen toch gestemd te krijgen in stap 1, geen enkel bedrijf zal bieden op de offerte omdat de mensen hun token tegen dumpingprijzen zullen verkopen (want ze ervaren geen nadeel van de zogezegde inbreuk op hun vrijheid). Ook zal het aantal tokens hoog gestemd worden als het een randprobleem is. De staat heeft hier geen incentive om de vrijheid te beperken, de vrijheid van iedereen is gegarandeert tot waar hij die van een ander schaadt, en alles verloopt efficient, zonder de red tape van ambtenarij.

    Hopelijk mag ik ooit nog deze vrijheid meemaken.

    Concreet: Als Tobback of gelijk welke socialist, fascist, statist, mercantilist, keynesian, marxist, of gelijk welke andere zak die denkt dat hij beter weet dan mezelf hoe ik mijn leven moet leiden, mij ooit een boete geeft voor het rijden in de Vanderkelenstraat, betaal ik niet, of betaal ik wel en geef ik minder inkomen aan in mijn belastingbrief.

    Sorry voor de rant, maar echt ongelooflijk toch met hoeveel die sossen wegraken.

  8. Annelies

    Ik ben het eens met Wouter. Probeer maar eens je rijexamen te doen in Leuven met al die fietser die overal doorrijden! En dan spreek ik nog niet van het rijden in het donker… Een fietser zonder licht zie je in een auto nu eenmaal écht niet aankomen. Tenzij het misschien te laat is.
    Ik neem trouwens ook altijd de ‘omwegen’ zodat ik kan blijven fietsen. Grappig dat die me net sneller op mijn bestemming brengen! Ik studeer nu al 4 jaar in Leuven en zat daarvoor 6 jaar op school in Leuven en nog nooit heb ik een boete gehad. Ik rij nu eenmaal ook niet door het rood, ik stap af wanneer het aangegeven is en mijn licht is altijd in orde. Betekent dat dan dat ik niet ‘gestudeerd’ heb in Leuven of dat ik gewoon besef dat fietsers en voetgangers inderdaad zwakke weggebruikers zijn?
    Volg dus gewoon eens de regels of stop met zagen als je in fout bent. Het kan misschien wel zijn dat er sommige agenten een beetje geniepig controle doen, maar er zijn evenveel fietsers die 10 meter stappen en dan achter de controle terug op hun fiets stappen. Is dat dan niet schijnheilig ofzo?

    Aan de vader uit de reportage een goede raad: laat uw kinderen de boetes gewoon zelf betalen. Hun budget is misschien beperkt, maar zolang de ouders de boete betalen, blijven de kinderen hun fouten herhalen!

  9. Dries

    Ik kreeg onlangs om 4uur ’s nachts een boete omdat ik als voetganger wel op een zebrapad maar door een rood licht wandelde aan het kruispunt aan de acco. Het was 4uur ’s nachts, ik was niet zat en er was NERGENS een auto te bespeuren. Wie van jullie durft te zeggen dat men dan moet wachten voor een rood licht? Naar mijn weten staat de geest boven de wet, en is die wet in die context niet van toepassing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *