site stats
NMBS en haar ticketautomaten

NMBS en haar ticketautomaten

Toen ik vrijdagavond de trein wilde nemen van Brussel naar Leuven, bedacht ik me dat ik nog geen ticket had gekocht (€ 4,80 sinds de jongste prijsverhogingen -doch dit geheel terzijde). Bij het aanschuiven aan het loket werd me met zelfklevers en een flyer (zie onder) duidelijk gemaakt dat ik ook voor de ticketautomaten van de NMBS kon opteren. Ahum. Enig cynisme overviel me toen ik het velletje van naderbij bekeek.

NMBS automaat

  1. Eenvoudig? Praktisch? Een interface uit de jaren stillekes kan dan misschien ‘simpel’ ogen, de grote stalen monsters zijn allesbehalve praktisch. Van de onderste drie bakken brandt het lampje steevast in de derde bak, en laat dat nu werkelijk de enige zijn die volstrekt nutteloos is. Al is de eerste dat ook, want niemand neemt ooit zijn Bancontact ticketje mee. Je treinkaart uit de tweede (nuttige!) bak halen is ten slotte vaak onhandig, omdat de klep om het te openen danig in de weg zit.
  2. Betrouwbaar? De ticketautomaten van de NMBS werken meer niet dan wel. In Brussel waren de twee enige binnen mijn gezichtsveld buiten dienst en ook in Leuven mag je al blij zijn als er één van de 7 apparaten werkt. De redenen zijn gevarieerd: van het nietszeggende, rode “buiten dienst” tot een printerfout of een tiltgeslagen Bancontact-terminal.
  3. Vlug? Enkel als er écht lange rijen staan aan te schuiven, doe je er misschien een klein tijdsvoordeel bij. In alle andere gevallen is het loket vaak sneller dan de trage bakken die pas “Haal je kaart nu uit het toestel” zeggen nadat je die er vijf seconden eerder uitgetrokken hebt. Iets aanduiden met je vinger neemt doorgaans een vergelijkbaar aantal pogingen in beslag.
  4. Waarom verwarring zaaien door een NMBS.be-screenshot op de plaats van het scherm te plakken?
  5. “Gebruik ook de automaat”? Alsof ze willen aangeven dat je nadien waarschijnlijk toch nog langs het loket moet.
      
Geschreven door Ewoud

6 Reacties

  1. Pieter

    Ik reis met een reductietarief die ik enkel aan het loket kan krijgen.
    Het had al honderden keren erg nipt geweest, maar vorige maandag was het dus echt van dat: trein gemist omdat één of andere grootmoeder haar abonnement wou verlengen en omdat de bediende er kennelijk geen blijf mee wist.

    We zouden met tien vrienden van Gent naar Brussel gaan, het werd met negen vrienden, door hun fantastisch loketsysteem. Ik ben de man nog achteraf gaan zeggen dat het misschien niet slecht zou zijn om de loketten te splitsen in ‘info/treinkaarten verlengen’ en ‘snelverkoop’…

    Maar ja…
    Ik ben niet voor de liberalisering van de spoorwegen, maar er moet toch dringend iets gedaan worden aan de dienstverlening van de NMBS in een CO2-giftig land als België.

  2. Gordyn Jelle

    Eerder inpikkend op de reactie dan de post zelf,
    maar de NMBS is erg schandalig geworden. Treinen die wegens werken zijn afgelast, begrijpbaar, maar nergens is er duidelijk info te lezen in de stations zodat je verbaasd aan het spoor staat en een halfuur moet wachten. En de treinen zijn dan gehalveerd, letterlijk lijkt het ook zo. Zo weinig wagons dat er aan hangen, vorige week een hoogtepunt; 3 wagons waarvan eentje voor de eerste klasse. Op een uur waar vele studenten naar Gent moeten, een schande. NMBS verhoogt de prijzen, maar de service kennelijk niet.

  3. peter

    Bwaa, ik vind dat dat meestal wel ok werkt. Die staan ook in de tunnel onder het station, waardoor je al gewoon tijd wint door niet eerst naar het hoofdgebouw te moeten gaan.
    Geen state-of-the-art technologie, maar je moet ook niet teveel verwachten van de NMBS.
    Dat de trein opgeslagen is, zint me uiteraard ook niet.

  4. pj

    Het openbaar vervoer is al erg, maar het openbaar wegennet is NOG triestiger. Ik doe, tenzij ik voor 7u of na 9u30 vertrek, minstens een uur over een traject van 30km Leuven-Brussel. En neen beste CO2 kameraadjes, ik kan de trein niet nemen want zowel uren als locaties zijn variabel.

  5. trainmouse

    mannekes, en vrouwkes uiteraard, je kan vanuit je luie bureaustoel je ticket kopen via internet. dan hoef je helemaal nergens te wachten. en je moet helemaal niet je ticket kopen vlak voor je vertrek als je dat al dagen op voorhand weet. je kan dat op een moment dat het minder druk is, je meer tijd hebt, je… laat het gewoon niet zover komen dat je op het laatste moment je zenuwen staat te vermasakreren aan dat “klantonvriendelijke” loket.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *