site stats
Waarom Temptation Island goede televisie is

Waarom Temptation Island goede televisie is

Steve en Stefhanie

Op VT4 loopt momenteel het zevende seizoen van Temptation Island ten einde en het moet gezegd worden: als er een kwaliteitslabel voor reality bestond, haalde deze serie beslist een grote onderscheiding.

Is Temptation Island hoogstaand entertainment? Helemaal niet. Maar het programma heeft wél genoeg redenen om het de boeiendste uitlachtelevisie in jaren te maken.

  1. Het programma is De Leukste Eeuw, maar dan leuk. Wie Temptation Island tweemaal gezien heeft, zal het niet ontkennen: 60% van de afleveringen bestaat uit clips uit vorige episodes, clips uit dezelfde episode of clips van wat nog volgen zal. Maar in tegenstelling tot De Leukste Eeuw en consoorten, stoort dat bij Temptation helemaal niet. En dat brengt me naadloos bij het volgende punt.
  2. Het programma is meesterlijk gemonteerd. Dat er op vlak van montage heel wat werk is ingestoken, merk je aan de uitgekiende flashbacks, opgebouwde spanningsbogen en de perfecte muziekkeuze. Als één van de kandidaten het heeft over “Het voorspel is gedaan, nu nog effe het paardje opspringen” klinkt heel even de Bonanza-tune en als Chris zijn nachtelijke escapades tracht te verhullen op het nummer “Goldfinger”, weet je als kijker genoeg. Om nog maar te zwijgen over openspattende verlovingsringen of de papegaai die vorige week de quote “Seks en tetten” ten berde bracht.
  3. Het programma heeft perfect gecaste kandidaten. Stuk. Voor. Stuk.
  4. Het programma is een bom op Facebook. Met 31.000 fans heeft meer dan 1 kijker op 6 (!) zich geout als echte liefhebber. Een percentage waar programma’s als Mercator (1 kijker op 2.000) of Mijn Restaurant! (1 kijker op 280) alleen van kunnen dromen. Van enige schroom is duidelijk geen sprake: een statusbericht als “Temptation Island ligt straks languit op de zetel voor een portie sex en tetten!” krijgt in een mum van tijd een 250-tal ‘Vind ik leuk’ kliks en meer dan 50 reacties.

    Temptation Island op Facebook

  5. Het programma heeft ook offline een sterk community-karakter. Temptation Island alleen bekijken, daar is niets aan. Daarom draaien in Leuven de meeste fakbars tweemaal per week rond 22.20 de muziek volledig uit, om de massale toestroom aan kijkers (en verbruikers) tevreden te stellen.
  6. Het programma raapt wat er te rapen valt. Dat doet het met “stoemmen tempteesjen” ringtones tegen 3 euro/stuk, CMORE previews, wekelijkse pieken op de online videopagina’s en een sponsor die zeker tevreden mag zijn. Kan er iemand nog het woord After in de mond nemen zonder daar op zwoele wijze ‘…mijn natuurlijke verleiding’ aan toe te voegen?

(en dat alles zonder eenmaal de naam Véronique De Kock te vernoemen!)

      
Geschreven door Ewoud

2 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *