site stats

Where is Gary?

Het zal je maar overkomen: je klampt een nietsvermoedende reiziger aan in Brussel-Zuid, troggelt hem honderd euro af en voor je het goed en wel beseft speel je de hoofdrol in een populaire documentaire. Het overkwam Gary, een meesteroplichter die met een verhaaltje over een gestolen portefeuille en de opener ‘do you speak English?’ tientallen toeristen het leven zuur maakte. Jean-Baptiste Dumont liet het er niet bij en startte de actie ‘Where is Gary?‘ online én in een documentaire die binnenkort ook op Canvas te zien is.

Word co-producent
Het geld voor zijn documentaire kwam vooral uit subsidies, maar Jean-Baptiste nodigde zijn fans ook uit om co-producent te worden. Naargelang hun sponsoring kregen ze zo een vermelding in de generiek of zelfs een gesigneerde luxe dvd. Het uiteindelijk opgehaalde bedrag maakte maar een fractie uit van het totale productiebudget, maar dat neemt niet weg dat het een gegeven is voor enthousiastelingen met een goed idee maar weinig geld. Het op muzikanten gerichte SonicAngel is op hetzelfde principe gebaseerd.

Facebook down

De zoektocht van de Brusselse Jean-Baptiste kreeg internationale aandacht -online én offline. Hij moest daarbij wel de nodige obstakels overwinnen: zijn populaire fanpagina werd door Facebook offline gehaald, een actie die Studio Brussel onlangs ook te verduren kreeg en aantoont hoe machtig The Social Network geworden is.

Where is Gary is een prachtig voorbeeld van hoe nieuwe en traditionele media perfect naast elkaar kunnen werken. Of om het met de woorden van Jean-Baptiste Dumont te zeggen: old and new media don’t compete, they complement each other.

blogpost geschreven voor het VRT Zepposfestival

      
Geschreven door Ewoud

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *