site stats
Was het nu een Honda CR-Z, of een ander model?

Was het nu een Honda CR-Z, of een ander model?

0704logos

U heeft het misschien ook staan op uw iPad: de LogosQuiz. Na veel hints en opzoekwerk heb ik intussen level acht bereikt. Voor wie niet vertrouwd is met het spelletje, kort samengevat komt het hier op neer: u krijgt per level een dertigtal logo’s voorgeschoteld, die u moet “ontlocken”. Het spel gaat evenwel niet zover dat ook submerken gevraagd worden: geen iPad’s, of Honda CR-Z dus. Apple, respectievelijk Honda volstaan. Naar aanleiding van dat spelletje even enkele regels op een rijtje, waaraan een goed logo moet voldoen.

Een goed logo vertoont vooreerst een zekere duurzaamheid. Daarmee hebben we het vooral over de levensduur van het logo. Een sterke onderneming blijft haar leven lang één en hetzelfde logo trouw. Niet om de haverklap dus met een spiksplinternieuw logo uitpakken, of het oude logo elke twee jaar een facelift geven. Het publiek wordt telkens opnieuw gevraagd het nieuwe of vernieuwde logo te leren kennen, en is na verloop van tijd helemaal de kluts kwijt. Een mooie vergelijking in dit verband is even het ene, onveranderlijke Coca Cola-logo te leggen naast de vele, tientallen logo’s van concurrent Pepsi.

Het voorgaande wil evenwel niet zeggen dat een onderneming niet af en toe met een variant op de proppen mag komen, of het logo mag laten mee-evolueren met de tijd. Beroemd voorbeeld zijn de logo’s van de filmstudio’s. Ralph Wiggum die in de nul van het 20th Century Fox-logo zit en die uit volle borst mee de Simpsonsfilm inleidt, of het Warner Brothers-logo dat keer op keer aangepast wordt aan het type film. Het mooiste voorbeeld blijft evenwel het Michelinmannetje Bibendum dat – meegaand met zijn tijd – in de loop der jaren enkele kilootjes lucht is afgevallen, en ook de initiële rookgewoonte heeft afgeleerd.

Niets zo vervelend ook als een logo dat verward kan worden met een ander logo. Om de lange autorit naar en van de grootouders te doden, speelden mijn broer en ik vroeger wel eens het “herken het autologo”. Daarbij trad er altijd opnieuw discussie op over de vraag of er nu juist één of andere Hyundai, dan wel een Honda CRV voorbijreed (een extra punt kon verdiend worden, wanneer ook het “submerk” geraden werd). Het logo van beide automerken is de letter ‘h’. Bij Honda staat die evenwel kaarsrecht, bij Hyundai cursief.

Tot slot is het altijd leuk dat het logo de simplificatie is van een bepaald proces/beweging, zo eigen voor de onderneming. Ik denk spontaan aan het verhaal van de blauw/wit geblokte cirkel van het BMW-logo, dat verwijst naar de propeller van een vliegtuig (de eerste bezigheid van BMW was niet de auto-, maar vliegtuigbouw), of het Citroën-logo dat verwijst naar de V-vormige vertanding van haar tandwielen, waar de Franse autobouwer als eerste een patent op verwierf.

      
Geschreven door Stefaan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *